Rengeteg energiát, fehérjét és rostot tartalmaz. Okosan használva egyaránt lehet része fogyókúránknak, méregtelenítésünknek, de akár testtömeg növelő diétába is beilleszthető.

Az ókori római légióknak is volt egy “csoda zabkása recept“, amivel felkészültek a nap kihívásaira. Egy jó adag zabkása vízzel, majd némi bemelegítés után jöhetett a napi 30 km menetelés, vagy éppen a világ meghódítása. Ez a zabkása recept pofon egyszerű volt: megőrölték a zabkása készítéséhez szükséges zabszemeket, ezután a zabkása vízzel vagy kecsketejjel összekeverve került fogyasztható állapotba.

Könnyű, egészséges, tápláló a zabpehelyből elkészített reggeli, és a zabpehely kalória tartalma sem elhanyagolható, egész napra elegendő energiát ad.

A zabkása recept nagyon egyszerű:

Zabkása vízzel

Fejenkéntént 3-4 evőkanál zabpehely szükséges. Tedd be egy edénybe annyi vízzel öntsd fel, hogy bőven ellepje. 5 perc főzés után még kb. 10 percig hagyd állni, hogy beszívja a folyadékot.

Zabkása recept tejjel

Forralj fel 2 dl tejet, szórj bele kb. 4 deka zabpelyhet. Mérsékelt tűzön főzd kásásra 10-15 perc alatt. Közben időnként keverd át.

Feldobhatjuk friss, vagy aszalt gyümölccsel, magvakkal, fahéjjal, mézzel, hogy ne váljon egyhangúvá. Kevésbé elterjedt zabkása recept a sós változat, pedig nagyon ízletes lehet hússal, hallal tálalva.

LEXIKON

Forrás: Wikipédia – Zab

zab (Avena) a perjefélék (Poaceae) közé tartozó perjeformák (Pooideae) egyik nemzetsége mintegy ötven fajjal, amelyek közül Magyarországon mintegy másfél tucatnyi honos; olyan gabona, amit leginkább takarmánynak termesztenek.

Egy-vagy kétnyári növények. Gyorsan fejlődnek: az abrakzab teljes kifejlődéséhez az égöv melegebb tájain 16, hidegebb részein 22 hét elegendő, ezért még Norvégiában is termesztik, egészen az é. sz. 69°30′-ig. Korán kell vetni, hogy a még nyirkos földben jól meggyökeresedjen. A kötött földet alá kell hengerelni, vagy a vetés után boronálni. A trágyázást nagyon meghálálja.

A környezeti feltételekre kevéssé érzékeny zabban a paraziták a többi gabonafélénél kevesebb kárt tesznek.

Az abrakzab (termesztett zab) ismert takarmánynövény. Magyarországon főleg lóabrak; a Felvidéken régebben, ínséges időkben időnként szálkás kenyeret (zabhalusa) sütöttek lisztjéből. Észak-Európában kását őrölnek, Belgiumban sört főznek belőle, angolszász nyelvterületen elterjedt reggeli étel zabpehelyként, továbbá a glutén-mentes étkezésben alternatívaként használt a liszt kiváltására. Háztartásbeli felhasználásra zabliszt vásárolható a kereskedelemben, vagy otthon készíthető zabpehelyből darálóval.

Mostanság egyre nagyobb népszerűségnek örvend a diétázók és az egészséges életmódot élők között. Rostban és tápanyagban gazdag, ennek pedig az az oka, hogy bár hántolják, ezzel azonban nem távolítják el a csírát és a korpát. A zabban levő oldható rostok csökkentik az LDL, azaz a “rossz koleszterin” mennyiségét, miközben nem csökkentik a HDL, vagyis a “jó koleszterin” szintjét. Egy ideje már az Amerikai Diabétesz Szövetség ajánlja a cukorbetegségben szenvedőknek az olyan gabonafélék fogyasztását, mint a zab. Az oldható rostok segítenek a vércukorszint ingadozások elkerülésében: a magas rosttartalmú ételek késleltetik a cukor felszívódását a vérbe, növelik az inzulinérzékenységet

 

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here