Már az ókori római légiók is ezt a “csoda receptet” használták. Reggel egy jó adag zabkása, majd némi bemelegítés után jöhetett a napi 30 km menetelés, vagy éppen a világ meghódítása. Az elkészítése pofon egyszerű: Meg kell őrölni a zabszemeket, majd össze kell keverni tejjel – vagy ha az nincsen, akár vízzel -, és máris készen áll a könnyű, egészséges, tápláló reggeli, ami egész napra elegendő energiát ad. Ráadásul nagyon könnyű a hosszútávon egyszerűnek és egyhangúnak tűnő alapétel feldobása. Tehetünk hozzá friss, vagy aszalt gyümölcsöt, magvakat, cukrot, mézet, de akár készíthetjük a sós változatot hússal, hallal feldobva az ízét és a tápanyag tartalmát.

Mi a titka ennek a csoda ételnek?

Zabkása alaprecept

Vízzel

Fejenkéntént 3-4 evőkanál zabpehely szükséges. Tedd be egy edénybe  annyi vízzel öntsd fel, hogy bőven ellepje. 5 perc főzés után még kb. 10 percig kell hagyni állni, hogy beszívja a folyadékot.

Tejjel

Kb 2 deci tejet felforralunk, majd beleszórunk kb. 4 deka zabpelyhet.  Mérsékelt tűzön főzd kásásra 10-15 perc alatt. Közben időnként keverd át.

LEXIKON

Forrás: Wikipédia – Zab

zab (Avena) a perjefélék (Poaceae) közé tartozó perjeformák (Pooideae) egyik nemzetsége mintegy ötven fajjal, amelyek közül Magyarországon mintegy másfél tucatnyi honos; olyan gabona, amit leginkább takarmánynak termesztenek.

Egy-vagy kétnyári növények. Gyorsan fejlődnek: az abrakzab teljes kifejlődéséhez az égöv melegebb tájain 16, hidegebb részein 22 hét elegendő, ezért még Norvégiában is termesztik, egészen az é. sz. 69°30′-ig. Korán kell vetni, hogy a még nyirkos földben jól meggyökeresedjen. A kötött földet alá kell hengerelni, vagy a vetés után boronálni. A trágyázást nagyon meghálálja.

A környezeti feltételekre kevéssé érzékeny zabban a paraziták a többi gabonafélénél kevesebb kárt tesznek.

Az abrakzab (termesztett zab) ismert takarmánynövény. Magyarországon főleg lóabrak; a Felvidéken régebben, ínséges időkben időnként szálkás kenyeret (zabhalusa) sütöttek lisztjéből. Észak-Európában kását őrölnek, Belgiumban sört főznek belőle, angolszász nyelvterületen elterjedt reggeli étel zabpehelyként, továbbá a glutén-mentes étkezésben alternatívaként használt a liszt kiváltására. Háztartásbeli felhasználásra zabliszt vásárolható a kereskedelemben, vagy otthon készíthető zabpehelyből darálóval.

Mostanság egyre nagyobb népszerűségnek örvend a diétázók és az egészséges életmódot élők között. Rostban és tápanyagban gazdag, ennek pedig az az oka, hogy bár hántolják, ezzel azonban nem távolítják el a csírát és a korpát. A zabban levő oldható rostok csökkentik az LDL, azaz a “rossz koleszterin” mennyiségét, miközben nem csökkentik a HDL, vagyis a “jó koleszterin” szintjét. Egy ideje már az Amerikai Diabétesz Szövetség ajánlja a cukorbetegségben szenvedőknek az olyan gabonafélék fogyasztását, mint a zab. Az oldható rostok segítenek a vércukorszint ingadozások elkerülésében: a magas rosttartalmú ételek késleltetik a cukor felszívódását a vérbe, növelik az inzulinérzékenységet

 

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here