A várható élettartamra következtethetünk abból, hogyan állunk fel a földről. Mondja egy brazil kutatás.

Egy irtó egyszerű tesztet dolgoztak ki brazil kutatók (Dr Claudio Gil S. Araújo), mellyel a várható halálozás esélyét tanulmányozták a tesztet követő 6 éven át. Ez a teszt nem egyezik meg a korábbi “szék teszt”-tel, amivel idősebb emberek alsó testi kondicióját vizsgálták sokáig az orvosok az alapján, hogy sikerül a kliensnek egy székről ülésből felállni.

Az új módszer azt vizsgálja, hogy a középkorú és idősebb felnőtt mennyi segítséget használ a földre való leüléskor vagy felálláskor. Mind a leülés és felállás fázisára erdendően 5-5 pont adott, melyből minden egyes segítség használata esetén 1-1pont levonandó. A legtöbb elérhető pont 10, azaz 5/5, amit azok érhetnek el, akik sem a kézfejjel a földre nem támaszkodnak (-1 pont), sem a kézfejjel a combra vagy térdre (-1 pont), sem az alkarral a földre (-1), sem a külső lábéllel vagy a térdükkel (-1-1pont) nem segítik magukat.

A teszt egyszerű, biztonságos, objektív, hiszen a kivitelezésbe nem szól bele a szék magassága, domborulata, stb, ráadásul nem igényel fizikai kontaktust a vizsgáló és a kliens között. Első kivitelezést követően a vizsgáló adhat instrukciókat a kliensnek az eredmény javítása érdekében, majd a teszt megismételhető. A két-két kivitelezés közül mindig a legmagasabb pontok számítanak.

Az eredményt az izomzat erőssége és rugalmassága, az egyensúlyérzék, és a koordinációs készség befolyásolja. A teszt gyakorlatilag a lehető legalapvetőbb szinten fest képet a kondíciónkról. Ezért rendkívül releváns információval járul hozzá egy általános egészségfelmérés összegzéséhez, hiszen mindezektől függ, hogy az egyén képes-e fizikailag egyedül boldogulni a minden napokban.

Például ha valaki leteszi a kezét majd az alkarját a földre leüléskor, és először térdre ereszkedik, majd a térdére és a kezeire támaszkodva áll fel, 5 pontot ér el. Mit jelent ez?

Ezek a számok szoros összefüggésben állnak a kliens elkövetkező 6 évben várható elhalálozásának esélyével. 6 év, mert a kutatás egyelőre 6 éve követi nyomon az első körben tesztelt alanyokat.

Akik 0-3 pontot értek el például, 6,5-szer nagyobb eséllyel haláloztak el a kutatás 6 éve alatt, mint azok, akik 8-10 pontot kaptak. A pontszámok emelkedésével a halálozás esélyének csökkenését figyelték meg a kutatók.

Akármilyen furcsán is hangzik ez az egész, ha egy 30 éves felnőtt csak 3 pontot ér el a teszt során, kétségtelenül érdemes elgondolkoznia azon, hogy helyes életmódot folytat-e, és hogyan kéne javítania a kondícióján.

Azért is külön örömmel olvastam erről az új tesztről, mert A Második Szív című könyvemben a Mazdaznan fejezet alatt éppen egy ilyen gyakorlatot ajánlok. Itt a cél az, hogy keresztezett lábakkal segítség nélkül megtanuljunk leülni, és felállni. Gyönyürű nővérem mutatja be, aki nyilvánvalóan kitűnő kondciónak örvend.

Lehetséges, hogy akik magas pontszámot érnek el a leülés-felállás teszt során, amúgy is rendszeresen sportolnak. Sajnos a brazil kutatás erre a kérdésre nem terjedt ki. Egyéb kutatások azonban éppen azt taglalják, hogy a legjobb módja az öregedés lelassításának a sportolás. Ezzel ugyanis, mint monják, a mitokonriumok aktivitását serkentjük. (American Journal of Physiology May 9, 2012 , Appl Physiol Nutr Metab. 2011 Oct;36(5):598-607. ). A mitokondrium a sejtek “erőműve”, mely az anyagcserét tápláló energia előállításáért felelős.

Ezutóbbi kutatásokból kiderül, hogy a sportolásnak köszönhetően a mitokondriumok munkájának serkentése a máj, az agy és a vesék működésére is jótékony hatással bír.

A hosszú távon nem megfelelő anyagcsere folyamat következtében gyakran épp a mitokondrium károsul. Ennek olyan megnyilvánulásai lehetnek, mint:

  • a szénhidrátok és zsírok energiaként való hasznosításának a képtelensége
  • inzulinrezisztancia
  • alacsonyabb fizikai teherbíróképesség
  • felgyorsult öregedés
  • rák

A  túl sok ülés különösen káros

Mint kiderült, a szervezet nem több, mint napi 3 óra ülést képes normális működés mellett tolerálni. Ezért a komputer mögé kényszerült 21.századi embernek meg kell tanulnia ezt valahogy ellensúlyozni.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here