A tipikus magyar étrend nagyon kevés zöldséget és gyümölcsöt tartalmaz és főleg savképző élelmiszerekből áll: feldolgozott cukrok, mesterséges édesítőszerek, finomított gabonák, nagyon sok kenyér, zsömle, kifli, hagyományosan előállított hús-és tejtermékek állnak az első helyen. Mindez együtt rengeteg más kihívást jelentő környezeti tényezőkkel kombinálódva (mint például a pihenés hiánya, lelki terhek, stressz és gyógyszerek szedése)… nem csoda, hogy egyre több és több embert diagnosztizálnak krónikus, degeneratív betegségekkel, rákkal, szívelégtelenséggel, magas vérnyomással, cukorbetegséggel stb., amelyekre a hagyományos orvoslás gyógyszereken kívül más gyógymódot nem ismer.

Az egyik alapvető mögöttes probléma ezzel kapcsolatban a vér pH-szintjének enyhén lúgos szinten pH 7,365 való tartásának hiánya. A szervezet az élelmiszert, annak elfogyasztása után az emésztési és anyagcsere-folyamatok által egyfajta savas vagy lúgos közeggé alakítja át. A biokémia törvényei megmagyarázzák, hogy ez a kémhatás nem a szerves anyag (akár maga az élelmiszer savas vagy lúgos kémhatásától függ), hanem az ezek szervetlen anyagokká való lebontásakor keletkező szervetlen maradék (például kalcium, magnézium, kálium, nátrium, kén, foszfor), savasságától vagy lúgosságától függ.

Emiatt, és mivel minden élelmiszer egyaránt tartalmaz savas és lúgos kémhatást képző elemeket, az egyensúly elérése attól függ milyen élelmiszereket fogyasztunk el. A túl sok savképző élelmiszer fogyasztása “acidózis”-hoz vezet, amely a cukorbetegség kialakulásához nagyban hozzájárul. Ez azért van, mert amikor a lúgos pH fenntartásához nincs elegendő lúgot képző élelmiszerbevitel, a test ehelyett saját raktáraiból, a csontokból vagy egyéb létfontosságú szövetekből von el, ezáltal károsítva azon képességét, hogy megjavítsa önmagát és méregtelenítse a nehézfémeket. Mindez állandó fáradtsághoz és betegségekhez, már egy enyhén savas 6,9-es pH is kómához és halálhoz vezethet.

Természetesen a végső cél az egyensúly. Túl sok lúgosító élelmiszer fogyasztása sem ajánlott, mert egyéb komplikációkhoz vezethet.  Itt található tehát az a 6 fő táplálék, amelyek a mindennapi lúgosításban szerepet játszhatnak.

1. Gyökerek

A hagyományos kínai orvoslásban ezeket a zöldségeket “yang” energiájú zöldségeknek nevezik. Gazdagabbak ásványi anyagokban mint sok más zöldség, ezért nem lehet eleget enni belőlük. Ilyen zöldségek közé tartozik: a retek, különösen (fekete, piros vagy fehér), valamint a cékla, sárgarépa, fehérrépa, torma és a svéd karórépa. Mindössze 15-20 perc párolás után, vagy nyersen fogyasztva megtelítik a gyomrot, jóllakottság érzést adnak és lúgosítják a testet.

2. Keresztes virágú zöldségek

Ezeket a zöldségeket is mindannyian ismerjük és szeretjük. Választani lehet brokkoliból, káposztából, karfiol, kelbimbó és hasonló keresztes virágú zöldségből.

3. Leveles zöldségek

Ezek közé tartozik a kelkáposzta, mángold, fehérrépa zöldje és a spenót.  A spenót különösen gazdag K-vitaminban és folsavban, tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal, fitokemikáliákkal, antioxidánsokkal és rostjai, elősegítik az emésztést, sőt javítja a látást is.

4. Fokhagyma

Egy igazi csoda étel, a fokhagyma az általános jó egészségmegőrző élelmiszerlista élén kell szerepeljen. További előnyei közé a szív-és érrendszeri és az immunrendszer egészségét támogató hatásai tartoznak, csökkenti a vérnyomást, megtisztítja a májat és harcol a betegségek ellen.

5. Cayenne paprika

Erős, trópusi paprika, amely olyan enzimeket tartalmaz ,ami elengedhetetlen az endokrin funkciókhoz. A legjoban lúgosító élelmiszerek közé tartozik. Ismert antibakteriális tulajdonságai, és gazdag vitamin tartalma hasznosak a káros szabad gyökök elleni küzdelemben, kiküszöbölve ezzel a stressz és a betegségek negatív hatásait.

6. Citrom

A citrom lehet a leginkább lúgosító étel minden más élelmiszer közül. Természetes fertőtlenítő, sebgyógyításra is alkalmas. Hatékony és azonnali enyhülést hoz túlzott savasság és vírusos köhögéses, megfázásos, influenzás állapotok és gyomorégés ellen. Stimulálja a májat és részt vesz a méregtelenítésben is.

Csak a régi jó anyai tanácsot követve jó első lépés lehet egészségünk megőrzésére érdekében az, hogy a főétkezések során megesszük a zöldségköretet is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here