A futópad egyértelműen az egyik leghatékonyabb fitness eszköz, amelyet otthoni edzésekhez használni tudunk. Mielőtt azonban kiválasztanánk magunknak a megfelelő modellt a sok lehetséges futópad közül, el kell döntenünk, hogy mire is fogjuk használni pontosan. Ugyanis egy futógép jó lehet regenerációra, bemelegítésre, sétálásra, laza kocogásokra, keresztedzésekre más sporthoz, de persze akár intenzívebb futóedzések elvégzésére is. Mikor ezt már eldöntöttük, akkor pár fontos szempontot figyelembe véve sokkal könnyebben fogunk tudni választani a hatalmas kínálatból.

Amire figyelni kell otthoni futópad választásakor

A futópad helyigénye

Annak függvényében, hogy hol akarjuk elhelyezni az edzőgépet, szem előtt kell tartanunk, hogy a futópad mekkora helyet foglal el. Egy nagyobb családi ház esetén valószínűleg könnyebben találunk neki megfelelő helyet. Ha lehetőségünk van arra, hogy egy külön helyiséget alakítsunk ki az edzéseinkhez, akkor a nagyobb méretű modellek is szóba kerülhetnek. Kisebb lakásban azonban alaposan át kell gondolnunk, hová is fogjuk a futógépet elhelyezni és persze, hogy hol tároljuk majd. Ilyen esetben érdemes az összecsukható változatok közül választani. Panel lakás esetén arra is fordítsunk figyelmet, hogy kisebb zajjal járó futópad modellt válasszunk, hogy ne kergessük őrületbe a szomszédainkat, esetleg ők minket…

Terhelhetőség és a rezgéscsillapítás mértéke

A gyártók minden futópadnál megadnak egy maximális terhelhetőséget, amit komolyan kell venni és nem szabad túllépni, ezért olyan gépet válasszunk, ami mindenki súlyának megfelelő, aki használni szeretné a gépet. A nagyobb terhelhetőséggel rendelkező típusok általában komolyabb rezgéscsillapító rendszerrel is vannak ellátva, így a nagyobb testsúlyú emberek ízületeit jobban is óvják.

A motor teljesítménye

Az egyszerűbb otthoni edzésekhez bőven elég lehet egy 1,5-2 LE körüli folyamatos teljesítményt nyújtó motorral rendelkező futópad. Már ehhez a teljesítményhez is párosul egy 16 km/órás végsebesség, ami a közepes és nagyobb intenzitású edzésekhez is elég lehet. Ha azonban komolyabb gépben gondolkodunk, akkor akár egy professzionális futógépet is választhatunk, aminek a teljesítménye az 5 LE folyamatos teljesítményt is bírja, és akár 22 km/órás végsebességre is képes.

 

 

Futófelület mérete

A futófelület mérete a minél kényelmesebb és komfortosabb futást teszi lehetővé. A nagyobb futófelület általában együtt jár azzal, hogy a gép stabilabb, viszont nyilvánvalóan nagyobb a helyigénye is. A 150 cm hosszú és 50-55 cm széles futópadok már megfelelő komfortot biztosítanak a felhasználónak. Gyalogláshoz pedig nem szükséges még ekkora méret sem, azonban minél gyorsabb és intenzívebb edzéseket végzünk, annál praktikusabb a nagyobb futófelület is.

Kijelző és az edzésprogramok

Az előre beprogramozott edzésprogramokkal lehetőség van arra, hogy a monoton mozgást változatosabbá tegyük. Az ilyen típusú gépek kiváló lehetőséget jelentenek akár egy maratonra felkészítő teljes edzésterv megvalósítására is úgy, hogy közben a teljesítményünket és fejlődésünket folyamatosan követni tudjuk. A komolyabb gépek még a hatékonyabb pulzusvezérelt edzésekre is alkalmasak, így a segítségükkel a teljesítményünket is könnyebben tudjuk maximalizálni.

A futópad karbantartása

Ha már beszereztük a megfelelő futópadot, akkor annak karbantartásával is szükséges foglalkoznunk, hogy minél hosszabb ideig legyen képes kiszolgálni minket. A gép tisztán tartásán túl, általában a csavarokat kell ellenőrizni, illetve időnként speciális olajjal le kell kenni a futófelületet. A megfelelő útmutató szerinti használat azonban azért is fontos, mert ennek figyelmen kívül hagyása a garancia elvesztését is eredményezheti!

A futópados futás előnyei

A hagyományos szabadtéri futáshoz képest, a futópados edzésnek számos előnye van, annak ellenére, hogy néhányan inkább a kinti futást részesítik előnyben.

Ízületkímélés

A futópados futás egyik nagy előnye az aszfalton való futással szemben, hogy az ízületeket kevésbé terheli. A futópadokban elhelyezett rezgéscsillapító felület ráadásul még egy extra csillapítást is ad. Fontos azonban megjegyezni, hogy a megfelelő futócipő használata elengedhetetlen a futógépes edzések során is, hogy ízületeink hosszú távon ne sérüljenek!

Nem számít sem az időjárás, sem a forgalom

Bármilyen időjárás legyen is odakint, az a mi futópados tréningünket nem befolyásolja. Nem kell több rétegben felöltöznünk és jóval kevesebb felszereléssel el tudjuk végezni akár a hideg vagy esős időszakban is az edzéseket. A forgalommal sem kell törődnünk, vagyis nem kell odafigyelni sem az autósokra, sem a biciklisekre, de még a futókat sem kell kerülgetnünk vagy lehúzódni előlük.

Szabadidőbarát és szórakoztató

A szabadidőnkből is jóval kevesebbet kel beáldoznunk ahhoz, hogy nyugodtan el tudjuk végezni a napi mozgás mennyiséget, mivel nem kell kimenni hozzá egy futópályára vagy egy parkba. Így akár egy vagy több órát is meg tudunk spórolni magunknak, nem beszélve arról, hogy akár zenét, nyelvleckét is hallgathatunk közben, de a kedvenc sorozatunkat is megnézhetjük a napi mozgás elvégzése alatt a TV-ben.

Az edzések egyszerűen mérhetők

Egy nagy méretű kijelző segítségével folyamatosan jól láthatóan tudjuk követni az egész edzés alatt a teljesítményünket. Az elégetett kalóriákon túl, még a legegyszerűbb gépek is mutatják a sebességet, a dőlésszöget, a megtett távot és az eltelt időt. Számos gépnél még a pulzus pontos mérésére is van lehetőség.

Láthatóan számos előnye van egy futópadnak és még a szabadban futást előnyben részesítők számára is beiktathatók a segítségével az otthoni edzések, például rossz időjárás vagy időhiány esetén. Azt is látjuk azonban, hogy nem mindegy milyen futógépet választunk, ezért legyünk körültekintőek és ne kapkodjuk el a döntést.