A puffadás a normális emésztési folyamat része. Kis mennyiségű gáz felszívódik a véráramba, és kilélegzésre kerül. Azonban amikor többlet gáz halmozódik fel, problémák adódhatnak.

Egyre kínzóbbá válhat a szelesedés. Csekély mennyiségű gázok távozása nem szokatlan, azonban a túlzott szélszorulás baktériumok elszaporodását jelzi, amely elsöprőleg hat a normál bélflórára. Az egészséges, probiotikus ( azaz jó) baktériumok és a patogén (betegéséget okozó) baktériumok aránya 80/20.

A vékonybélben rekedt felesleges gáz puffadást, hasi kényelmetlenséget vagy fájdalmat, görcsöket okoz. A rossz baktériumok vékonybélben történő elszaporodása Candida gomba fertőzéshez vezethet. Egyszersmind a gázosodás azt is jelezheti, hogy az emésztetlen, vagy részlegesen megemésztett étel erjedési folyamatai játszódnak le e belekben.

Ez a jelenség “nagy húsevők” körében a leggyakoribb- állítja Arnold Ehret, német szerző és dietetikus.

A 80/20 arány elvének követése

Donna Gates, a “The Body Ecology Diet” szerzője azt javasolja, hogy az a 80/20 bélflóra egyensúlyát probiotikus kiegészítőkkel és / vagy fermentált élelmiszerekkel, mint például a savanyú káposzta, kim-chi, miso, és házi kefirek fogyasztásával érhetjük el.

Donna a 80/20-as arányt a különböző élelmiszer-fogyasztási tanácsaira is kiterjeszti. Az első tanács a mennyiséget foglalja magában. Szerinte a gyomor 80 százalékos kapacitását kellene csak megtöltenünk, miközben 20 százalék üres marad.

Ha ezt túlesszük, az eredmény rossz emésztésben és szelesedésben nyilvánul meg. Az erre vonatkozó praktikus tanács az, hogy meg kell ismernünk azokat a testi jeleket, amelyek tudatják velünk, hogy eleget ettünk. Néhány próbálkozásba bele fog kerülni a dolog, mert legtöbben mindig tele esszük gyomrunkat.

Egy másik 80/20 szabály célja annak biztosítása, hogy az ételünk 80 százaléka zöldekre vagy egyéb zöldségekre korlátozódjon, míg a fennmaradó 20 százalékot tegye ki a teljes fehérje, a hús, hal, tojás.  A gabonafélék, és keményítőt tartalmazó ételek és fehérjék fogyasztását célszerű kettéválasztani. Egyidejű fogyasztásuk puffadáshoz, elégtelen emésztéshez vezethet.

A legtöbb táplálkozási szakértő ellenjavalja a gyümölcsök, szénhidrátok és fehérjék együtt fogyasztását is. Gyümölcsöt -vagy gyümölcslevet egyedül, lehetőleg éhgyomorra kell elfogyasztanunk a szelesedés elkerülése miatt.

Donna Gates ellenzi az étkezések közben való folyadékfogyasztást is, mert az emésztőenzimek felhígulásához vezet- Bár egy kevés citromos, vagy almaecetes víz fogyasztása lúgosít. Igaz ugyan, hogy a gyomorsav termelést elősegítik, azonban a vért lúgosítják, mert a pH pufferoló rendszeren keresztül metabolizálódnak.

Néhány javaslat a puffadás elkerülése érdekében

1. Együnk lassabban, rágjunk meg jól minden falatot. Nehéz étkezések után tegyünk egy sétát, vagy feküdjünk le. Amennyiben a legutóbbi megoldást részesítenénk előnyben, feküdjünk lehetőleg a bal oldalunkra.

2. Ne feledje, egy evőkanálnyi nyers alma vagy almabor ecet vízben elkeverve étkezések előtt,vagy alatt nagyon hasznos lehet.  Néhány emésztőenzim- kiegészítő is jól jöhet. Mindezzel csak megkönnyítjük hasnyálmirigyünk működését.

3. Ha ünnepi vacsorára megy, érdemes néhány édeskömény magot vinnie magával. Az édesköménymag elrágcsálása étkezés után hagyományos indiai emésztést elősegítő módszer. Ánizsmagot indiai éttermekben vacsora után szabadon lehet fogyasztani, automatikusan szolgálják fel étkezések után.

4. Egy erős borsmenta tea, vagy egy pár csepp borsmenta olaj egy pohár vízbe csöpögtetve csodákat tehet. Sokan esküsznek a borsmenta tea fogyasztására bármiféle emésztési rendellenesség esetén. Más emberek a friss kamilla tea lefekvés előtti fogyasztását preferálják.

5. A gyömbér tea vagy kapszula általában jól enyhíti a gyomorproblémákat. Ha a vékonyra szeletelt gyömbér gyökeret felforraljuk épp annyi vízben, amennyi ellepi és letakarva állni hagyjuk, remek frissítő italt kapunk.

Kelllemes Ünnepeket és Jó Étvágyat kivánunk!